A Budafoki út megújítását megalapozó vizsgálatok eredményei

A Budafoki út megújításához szükséges megalapozó tanulmányt a BKK Zrt. megbízásából az Értékterv Kft. és a Mobilissimus Kft. készíti közösségi tervezés keretében.

Az Újbuda Önkormányzata aktív bevonásával zajló tervezési folyamat 2018 novemberétől 2019 januárjáig tartó előzetes vizsgálatokkal kezdődött. A vizsgálat a lakosság körében észlelt problémákat online és papír alapú kérdőívek, helyszíni bejárások és forgalomszámlálás kombinációjával mélyítette el. gyalogosoknak, kerékpárosoknak és járműveknek hét helyszínen. Az elvégzett tesztek legfontosabb megállapításait az alábbiakban mutatjuk be, további elemzésekkel.

Forgalmi viszonyok

2018 novemberében a Budafoki út Szent Gellért tér és Bogdánfy utca közötti szakaszán szisztematikusan egyetlen napra számolták a gyalogos- és közúti forgalmat. A vizsgálatokhoz szükséges lényeges forgalmi adatokat a megadott helyszíneken 2+3 órás forgalmi felvétellel szereztük meg.

A forgalomszámlálás helyszínei

Gyalogosforgalom

A gyalogos közlekedés jelentős mértékű a térségben, a Budafoki út legforgalmasabb pontjain egy óra alatt közel 1000 gyalogos is elhaladhat. Jól érzékelhető a Műegyetem, mint forgalomvonzó célpont hatása: reggel az egyetem felé tartó gyalogosforgalom dominál, míg délután az ellenkező irányba tartó forgalom nagyobb.

Kerékpáros forgalom

A november 22-i felmérés alapján a napi kerékpáros forgalom a Budafoki út vizsgált szakaszának külső részén irányonként kb. 200 (két irányban összesen kb. 400), míg a belső szakaszon irányonként kb. 300 (két irányban összesen kb. 600-650) kerékpárosra becsülhető. Kedvezőbb időjárású hónapokban a forgalom ennél lényegesen magasabb: más mérőhelyek adatait is figyelembe véve egy átlagos szeptemberi, október eleji hétköznap a Budafoki út belső szakaszának kétirányú kerékpáros forgalma napi 1200-1500 kerékpárosra becsülhető. A belső Budafoki út kerékpáros szempontból jelenleg nem vonzó: a kerékpárosok egy része hajlandó kerülőket tenni a Bartók Béla út, a Műegyetem rakpart vagy akár a Stoczek József utca felé azért, hogy elkerülje ezt a szakaszt, hiába ez lenne számára az optimális, közvetlen útvonal.

Közösségi közlekedés

A Budafoki út belső részén jelenleg egy buszjárat, a 133E közlekedik, mely Dél-Buda lakóterületei és a belváros közvetlen és gyors kapcsolatát szolgálja, összekötve Budafok, Albertfalva térségét az Erzsébet hídon és a belvároson keresztül a Keleti pályaudvar, majd Újpalota térségével. Hétköznap átlagosan két irányban (Nagytétény, illetve Újpalota felé) összesen több mint 10 ezer ember utazik autóbusszal a Budafoki út vizsgált szakaszán.

Gépjárműforgalom

A Budafoki út vizsgált szakaszának forgalma viszonylag kiegyenlített, kb. 10-11 000 egységjármű/nap nagyságú (egységjármű: átlagos személygépkocsi). A keresztező utcák (Bertalan Lajos utca, Lágymányosi utca) forgalma 2-3000 egységjármű/nap.

A belső szakasz forgalma erősen aszimmetrikus: a városközpont irányú forgalom csaknem kétszerese városhatár irányú forgalomnak. Ennek oka az úthálózat adottságaiban, az alternatív útvonalakban keresendő. Az Október huszonharmadika utca és Bogdánfy utca közötti szakasz forgalma ugyanakkor a két irány között kiegyenlített.

Számított napi forgalmak a mért pontokban (Ej/nap)

Parkolási helyzetkép

Összesen 238 parkolóhely van egyenletesen elosztva a teljes vizsgált útszakaszon. Kihasználtságuk megértése érdekében hétköznapi parkolási felmérést végeztek reggel 6:00 és 19:00 óra között.

A teljes vizsgált szakaszon egy parkolóhelyen átlagosan 3,14 jármű fordult meg a nap folyamán, ennek területi eloszlása azonban változó. A Zenta utca – Bertalan Lajos utca, illetve a Karinthy Frigyes út – Irinyi József utca közötti szakaszokon az átlagnál kevesebb autó vette igénybe ugyanazt a parkolóhelyet egy nap folyamán, jellemzően hosszabb ideig. Ezzel szemben a Lágymányosi utca – Karinthy Frigyes úti szakaszon átlagosan 4,36 jármű fordult meg egy parkolóhelyen, amiből arra lehet következtetni, hogy ezeket a helyeket inkább rövid idejű parkolásra használták.

A Szent Gellért tér – Bertalan Lajos utca között a parkolóhelyek 40-50%-án egész nap ugyanaz a jármű állt, ez azt jelenti, hogy nagyon sok olyan autót tárolnak az utcában, amelyek nincsenek napi használatban.

Közlekedésbiztonság

A vizsgált szakaszon az elmúlt öt évben nem történt halálos baleset. Súlyos sérüléssel járó baleset két alkalommal, könnyű sérüléssel járó 14 alkalommal történt. A szakaszon nem azonosíthatók gócpontok, a balesetek elszórva történtek.

A helyszíni bejárások tapasztalatai alapján gyakoriak a Bertalan Lajos utcai csomópontban a Budafoki útról balra kanyarodó gépjárművek és a gyalogosok közötti konfliktusok. A Budafoki utat keresztező gyalogosforgalmi igények és ennek kialakított lehetőségei nincsenek összhangban. A kerékpáros közlekedés lehetőségei korlátozottak, és a szubjektív biztonságérzet rossz (szűk keresztmetszet, nagy gépjárműforgalom és buszközlekedés, illetve – szinte teljes hosszban – párhuzamos parkolás).

A lakossági problémafeltárás eredményei

Kérdőíves felmérés

Az alapozó vizsgálatok szerves részét képezte a lakossági problémák, a helyi igények feltárása, a Budafoki utat különféle célokra használó egyének napi mobilitása során felmerülő problémák megértése. A cél az volt, hogy előzetes javaslatokat gyűjtsünk ezekre a problémákra, amelyek megfelelő alapot jelentenek a projektváltozatok kidolgozásához.

Az adatgyűjtés mind online, mind papír alapú kérdőívek felhasználásával történt. A kérdőív értékelte a válaszadó demográfiai jellemzőit (korcsoport, nem), a Budafoki úthoz való kötődését (közös úthasználati célok és a közvetlen környezet), a megszokott közlekedési módot, valamint a Budafoki úti autóbuszjárat jelenlegi viszonyait. . A kérdőív második lényeges része öt mobilitási terület (gyalogos, kerékpáros, közösségi és autós közlekedés, valamint a közterület-használat) legjelentősebb problémáira kérdezett rá.

Összesen 237 fő adta meg elérhetőségét a problémafeltáró kérdőív kitöltése kapcsán, mellyel jelezték részvételi szándékukat a közösségi tervezés további fázisaiban is, a továbbiakban közvetlenül is bevonásra kerülnek, a soron következő közösségi tervezési alkalmakról külön is tájékoztatjuk őket.

Helyszíni kitelepülések

A kérdőíves felmérésen kívül sor került a helyi közösség, a lakók és egyéb használók személyes megkérdezésére, amit helyszíni kitelepülések keretében valósítottunk meg. A résztvevők személyesen elmondhatták észrevételeiket, véleményüket, melyeket lejegyeztünk és a helyszínen kihelyezett légifelvételen is megjelöltük. A standolások a problémafeltáró kérdőívnél kötetlenebb formában nyújtottak lehetőséget a résztvevőknek véleményük megosztására. Több esetben előfordult, hogy a lakosság felkészülten, előre összegyűjtött problémalistával érkezett a helyszínre.

Helyszíni kitelepülések adatgyűjtései

Az észrevételek feldolgozása

Kérdőívek, kirándulások és e-mailek útján 1441 hozzászólás érkezett. Ez a kiterjedt visszajelzés összesen 1796 probléma azonosítását tette lehetővé, amelyeket a későbbiekben a problémák jellege alapján kategorizáltak.

A kategorizált észrevételeket figyelembe véve a legnagyobb arányban a személygépjárművel történő közlekedéshez kapcsolódó problémákat jeleztek a válaszadók, ideértve mind az autós közlekedést, mind a parkolást. A gyaloglás, kerékpározás esetében kevesebb észrevétel érkezett, a legkevésbé pedig az érintett szakaszon meglévő közösségi közlekedéssel kapcsolatos problémákat kifogásolták.

Az összes kategorizált probléma megoszlása

Valamennyi kategóriát együttesen figyelembe véve a 20-nál több alkalommal említett problémák jellemzően az egyéni gépjárműhasználathoz vagy annak negatív hatásaihoz kapcsolódtak, mint például a túl nagy forgalom, vagy az emiatt keletkező zaj- és légszennyezés. A legtöbben azt nehezményezték, hogy a járdán parkoló járművek elfoglalják a gyalogosok számára kialakított terület egy jelentős részét, továbbá hogy hiányoznak a kerékpározás infrastrukturális feltételei, illetve kevés a növényzet.

A 20 alkalomnál többször említett problémák

Az egyes problémakategóriák legfontosabb megállapításai

Közterület-használat:

Döntő többségben a zöldfelületet hiányolták a Budafoki úton, mely túlzottan a motorizált közlekedésre van kiépítve és kevésbé felel meg a gyalogos közlekedés szempontjainak. A jelenlegi kialakítás a városlakók számára szabadidős tevékenységekre, szórakozási lehetőségekre (pl. teraszos üzlethelyiségek, kültéri padok) nem alkalmas. A közvilágítás bizonyos szakaszokon nem megfelelő, ami kihat a gyalogos és autós közlekedés minőségére is közlekedés- és közbiztonsági szempontból.

Egyéni gépjármű-használat:

Egyéni gépjármű-használat: Az érzékelt problémák egy része a túl nagy forgalomhoz és ebből adódóan a nagy zaj- és légszennyezettséghez, a rendszeres dugóhoz kapcsolódik, másrészt a gyalogosok veszélyeztetése is jelentős mértékben szerepelt az azonosított problémák között. Megjelenik továbbá az útburkolat nem megfelelő állapota is, amibe beletartoznak a hiányzó vagy kopott útfelfestések és a gyakori útfelbontások is.

Kerékpáros közlekedés:

Az észrevételek döntő többsége a kerékpáros infrastruktúra hiányát jelenti a teljes vizsgált útszakaszon. A nagy forgalomnak és a kerékpáros infrastruktúra hiányának köszönhetően a kerékpáros forgalom akadályoztatása és veszélyeztetése jelentős a vizsgált szakaszon, melyet az úttest rossz minősége tovább ront.

Közösségi közlekedés: A jelenlegi közösségi közlekedés fejlesztését javasolták többen: újabb buszmegálló kialakítását, a járatok sűrítését a zsúfoltság ellen, illetve a 86-os busz újbóli bevezetését javasolják, a válaszadók egy viszont az autóbuszok Budafoki úton történő átvezetésével kapcsolatos problémákat említik meg. Javaslatok érkeztek az autóbuszok másik útvonalra terelésére, vagy a zaj- és légszennyezettség csökkentése érdekében elektromos buszok közlekedtetésére.

Parkolás:

Jelentős parkolási nehézségek, a gyalogosokat akadályozó járdán parkolás, vagy az úttesten közlekedő járművek forgalmát akadályozó parkolási problémák figyelhetőek meg az útszakaszon, az igény és a rendelkezésre álló kapacitás nem egyezik meg, ami a gyakran szabálytalan parkolást eredményez.

Az alapozó tesztek után a forgalmi adatgyűjtés eredményeit, valamint a lakossági és szakmai szervezetek észrevételeit figyelembe veszik a fejlesztési változatok kidolgozása során. Jelenleg folyamatban van a koncepcionális változatok meghatározása, amelyeket a problémafeltárás és adatgyűjtés eredményeivel összevetve értékelünk. Vagyis a vizsgálat felméri, hogy az adott verziók milyen mértékben kezelik az összegyűjtött problémákat, problématípusokat.

Gyalogos közlekedés:

A legjelentősebb probléma a keskeny járda, ugyan a járdák fizikai kialakítása, szélessége elegendő lenne a gyalogos közlekedés számára, azonban sok esetben a parkoló autók akadályozzák a gyalogos közlekedést. Ezen felül hiányzik az akadálymentesítés, és több esetben is előfordul, hogy hosszabb időre lezárják a járdák egy adott részét, szintén megnehezítve a gyalogos közlekedést. Több észrevétel érkezett a gyalogátkelőhelyeket, a gyalogos átkelést érintően (átkelőhely hiánya, nem megfelelő láthatósága vagy a zöldidő rövidsége) is.

Az alapozó teszteket követően a forgalmi adatgyűjtés eredményeit, valamint a lakossági és szakmai szervezetek észrevételeit figyelembe veszik a projektváltozatok kialakításánál. Jelenleg a koncepcionális változatok meghatározása zajlik, amelyek a problémafeltárás és az adatgyűjtés eredményeivel összevetve értékelésen esnek át. A vizsgálat lényegében azt méri fel, hogy egy adott verzió mennyire kezeli az összegyűjtött problémákat és problématípusokat.